Thursday, December 18, 2008

KALAU ROBOH KOTA MELAKA, TOWKEY KHINZIR BOLEH BINAKAN?

Siap kau Ali Rustam. Hari ni kita orang nak fokus kepada anda. Orang kata anda loaded. Orang kata, anda powerful. Orang kata, anda boleh kasi title datuk pada sapa saja yang anda suka. Orang kata, kapitalis Singapura yang buka ladang khinzir kat Melaka tu ramai yang kamcing dengan anda.

Kalau betul bagai dikata, wahai Ali Rustam, anda ni betul-betul hebat - loaded, powerful, boleh bagi-bagi datukship, ramai geng towkey babi.

Tapi, kita orang tak peduli semua ni? Kita orang nak tulis pasal anda bukan pasal kita nak sapu duit anda, bukan pasal kita nak cekau datukship anda, bukan pasal kita nak suruh anda bakar semua kandang babi kat Melaka, bukan pasal kita nak bodek anda yang jadi calon Timbalan Presiden UMNO dan boleh jadi Timbalan Perdana Menteri.

Kita orang tulis pasal anda sebab anda ni macam ada satu kuasa bangang untuk memendiangkan orang yang belum mati. Kita orang juga nak tulis pasal anda sebab anda ni nampaknya takut sangat nak cakap pasal soal politik wang dalam UMNO.

Jadi, kita orang tulis pasal anda wahai Ali Rustam, sebab kita nak tau: bila masanya Nelson Rolihlahla Mandela - bekas presiden Afrika Selatan – tu mati? Kalau belum mati, apa lahabaunya anda kata orang tua 90 tahun ni dah jadi mendiang? Kita yakin anda tak bangang. Tapi, tidakkah ini kenyataan yang bangang?

You all semua tak percaya? Ini bunyinya kenyataan Ali Rustam pasal Nelson Mandela: Saya menjadi Presiden World Assembly Youth atau Presiden Perhimpunan Belia Sedunia (Way) sejak 1993 hingga sekarang. Pertubuhan yang diasaskan bersama mendiang Nelson Mandela, John F Kennedy, Martin Luther King dan Allahyarham Tun Abdul Razak ini dianggotai 130 negara.

Kalau you all nak baca kenyataan penuh Ali Rustam bahawa Nelson Mandela ni dah jadi mendiang, kliklah http://www.mohdalirustam.com/?p=425.

Sebab kedua kita orang nak fokus kat anda, wahai Ali Rustam, ialah pasal politik wang. Soal ni lebih penting dari Nelson Mandela. Perkara ni lebih kritikal. Lebih besar impaknya kepada UMNO.

Kita orang nak timbulkan soal ni sebab semalam kita ramai-ramai baca blog anda, wahai Ali Rustam. Dalam blog tu ada sedutan interbiu anda dengan Berita Minggu. Dalam interbiu tu anda cakap berjela-jela pasal macam-macam hal. Kalau you all nak tau, kliklah link di atas tadi.

Dalam banyak-banyak soalan tu, wahai Ali Rustam, anda pun ditanya soalan ini: (Apa) pendapat Datuk Seri mengenai politik wang?

Kita orang rasa aneh. Kalau anda, wahai Ali Rustam, boleh beri jawapan panjang lebar kepada soalan-soalan lainnya, kenapakah bila anda ditanya soalan di atas, anda hanya beri jawapan singakat pasal politik wang seperti ini: Bagi saya, politik wang perlu dibanteras dan semua mesti ikut tata cara yang ditetapkan parti.

Betul-betul hairan bin ajaib kan? Apa sebab anda tak berani nak ulas panjang-panjang kepada soalan pasal politik wang dalam UMNO? Anda takut apa wahai Ali Rustam? Anda takut bayang-bayang anda sendiri? Anda takut jawapan yang panjang lebar boleh jerat leher anda?

Waduh, waduh, waduh, lahabau betul calon Timbalan Presiden UMNO ni ya? Wartawan tanya: (Apa) pendapat Datuk Seri mengenai politik wang?, anda hanya jawab: Bagi saya, politik wang perlu dibanteras dan semua mesti ikut tata cara yang ditetapkan parti.

Jadi, soalan cepu emas kepada you all semua mengenai hal ini ialah: kenapakah Ali Rustam takut nak jawab panjang-panjang pasal politik wang?

You all boleh pilih mana-mana satu jawapan berikut:

Sebab waktu Ali Rustam kena tanya soalan tu, dia jadi terkedu. Tiba-tiba dia teringat apa yang sebenarnya dah dia lakukan pasal politik wang baru-baru ni.

Sewaktu diajukan soalan itu, Ali Rustam tiba-tiba teringat yang sekarang ni dah ada desas-desus mengatakan ada lebih 400 laporan pasal politik wang mengenai dirinya yang sudah pun sampai kepada BPR.

Bila kena tanya soalan tu, Ali Rustam tiba-tiba terpandang wajah malaikat pencatat dosa dan pahala berada di depan matanya.

Bila dengar je soalan tu, Ali Rustam teringat betapa bahagianya dia sebab ada orang besar dah tahan BPR dari menyiasat kesnya mengenai politik wang yang dah ada di meja BPR.

Kemungkinan besar semua jawapan di atas adalah jawapan yang betul kepada soalan di atas!

Jadi, you all bolehlah claim hadiah berjuta-juta ringgit daripada Ali Rustam. Kalau dia ni tangkai jering sangat, mintak je pada towkey-towkey babi yang kamcing dengan dia, bayar hadiah yang you all menangi.

Lepas tu, you all tunggulah sama ada Ali Rustam ni berani tak jawab soalan di atas atau berani berikan pengesahan bahawa kesemua jawapan di atas adalah betul belaka!

Kalau roboh Kota Melaka, towkey babi boleh binakan, kalau hodoh perasan lawa, hensem macam you all susahlah cari makan… Lahabau!!!!!http://politica-net.blogspot.com/

5 comments:

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Sebagai calon Timbalan Presiden UMNO dan bakal Timbalan Perdana Menteri Malaysia sewajarnya tidak melakukan kesilapan yang tidak sepatutnya.

Kenyataan beliau, 'Saya menjadi Presiden World Assembly Youth atau Presiden Perhimpunan Belia Sedunia (Way) sejak 1993 hingga sekarang. Pertubuhan yang diasaskan bersama mendiang Nelson Mandela, John F Kennedy, Martin Luther King dan Allahyarham Tun Abdul Razak ini dianggotai 130 negara'. Sebagai seorang pemimpin besar dalam UMNO (naib presiden), Ketua Menteri dan Pengerusi Belia 4B Kebangsaan, tidak wajar melakukan kesilapan sedemikian. Sama ada beliau terlupa atau sememangnya tidak tahu bukan masalahnya.

Dalam keadaan beliau ingin menawarkan diri bertanding jawatan yang lebih tinggi daripada jawatan sekarang, tentulah orang akan menilai pengalaman, pengetahuan, tutur bicara, pemikiran, wawasan dan perkara-perkara yang sewaktu dengannya dalam membuat penilaian kepada seseorang pemimpin.

Kemungkinan rakyat terbanyak boleh memaafkan kesilapan beliau mengatakan Nelson Mandela telah meninggal dunia kerana sebagai Ketua Menteri yang sibuk kemungkinan terlupa atau terkeliru tetap ada.

Selepas mendengar berita dalam Buletin TV3, malam tadi (17 Dis.2008) yang mengatakan bahawa sudah 3 kali kepala babi digantung di tempat awam di Melaka, saya merasakan perkara ini lebih parah daripada kesilapan mengatakan Nelson Mandela telah meninggal dunia. Sudah tiga kali, bukan dua kali tetapi kemungkinan masuk kali keempat selepas dijumpai di Pantai Klebang dan rumah penduduk tidak termasuk yang baru berlaku semalam.

Saya dapat menyelami hati dan perasaan, marah dan terhinanya, tenang dan sabarnya penduduk tempatan yang terlibat. Saya angkat topi kepada penduduk-penduduk di situ yang masih tidak membelakangkan undang-undang malah masih menyerahkan perkara ini kepada pihak polis untuk mengambil tindakan.

Situasi ini nampak sukar diselesaikan khususnya oleh Ketua Menteri. Penduduk-penduduk yang telah 20 tahun hidup dalam keadaan pencemaran air, bau dan sebagainya merasakan sudah tiba masanya pusat penternakan babi berhampiran dipindahkan. Industri perlancongan di Pantai Klebang atau Pengkalan Balak dan pantai-pantai berhampiran sudah tidak berdaya maju akibat pencemaran.

Di satu pihak lagi, yang dikatakan rapat dengan Ketua Menteri mendesak agar perniagaan mereka yang telah bertapak 20 tahun yang lalu tidak diganggu gugat. Sama ada mempunyai lesen atau tidak dan sama ada menganggu alam sekitar atau tidak bukan perkara yang boleh didedahkan. Dakwaan mengatakan ada 'tangan-tangan hitam' yang campur tangan, kemungkinan ada.

Saya mencadangkan kepada penduduk-penduduk supaya membuat laporan kepada BPR jika ada individu-individu atau agensi-agensi kerajaan yang sudah 'termakan umpan' penternak-penternak babi ini sehingga mereka ini tidak boleh diusik apa tah lagi diambil tindakan undang-undang jika benar penternakan babi di situ dijalankan secara haram.

Apatah lagi Rang Undang-Undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2008 diluluskan semalam dan akan dikuatkuasa pada awal tahun 2009. Ini lah masa terbaik untuk mereka yang telah merasa terhina tetapi masih bertindak dengan waras untuk melakukan sesuatu berlandaskan undang-undang.

Saya berpendapat rakyat Melaka sangat berperibadi mulia sehingga sampai ke tahap sekarang masih lagi dapat bertahan walaupun di kalangan mereka tidak semua yang berserban dan berjubah.

Cabaran yang lebih besar kepada YAB Ketua Menteri ialah membersihkan namanya yang kononnya dikaitkan dengan politik wang dalam pencalonan jawatan Timbalan Presiden UMNO Mac 2009.

Kemungkinan juga semasa berkempen sekarang pun, politik wang masih digunakan untuk meraih undi dan sokongan.

Semua orang tahu, pencalonan YAB dan YB Tan Sri Mohamad b Mohamad Taib melonjak-lonjak pada minggu-minggu terakhir musim mesyuarat bahagian-bahagian UMNO di seluruh negara. Sedangkan Tan Sri Muhyiddin Yassin sudahpun melepasi dengan selesa. Pelik bin ajaib juga perkara ini tidak pula berlaku pada jawatan Presiden. Adakah benar-benar ahli UMNO mahu jawatan Timbalan Presiden ini dipertandingkan atau memang sudah ada 'sampul surat' dilantai perwakilan cawangan-cawangan.
Keadaan ini lebih mencurigakan lagi setelah YAB tidak memberikan respon yang bersungguh-sungguh seperti yang dilaporkan dalam http://politica-net.blogspot.com. Kita tidak berniat untuk memburuk-burukkan pemimpin tetapi banyak perkara yang tidak dapat diselesai.

Penternak-penternak babi haram ini bukan saja mengingkari arahan polis tetapi membelakangkan arahan kerajaan negeri. Sebanyak 400 aduan politik wang dilaporkan kepada BPR tetapi BPR tidak dapat menjalankan siasatan. Jika benar dakwaan ini maka Rang Undang-Undang Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2008 diluluskan semalam sudah boleh 'meninggalkan bekas' pada awal 2009.

Amir Hamzah
Batu Pahat

add said...

Macam mana tak takut sebahagian besar bahagian di kelate dia sapu. politik pemimpin umno kelate ni macam ni...

dun atau ap aku tak dapat, so dah la yb tak jadi projek masyuk pun kurang,,, apa lagi masa ni la belasah cukup-cukup perwakilan/calon bertanding yng hulur leher untuk di sembelih,,(maksudnya hulur duit utk sokongan)

trend nya amat mudah dibaca: bahagian yang memilih ali rustam dan kj adalah dari ketua pemuda dan ketua bahagian dari bekas ketua pemuda (maaf la kalau ayat macam bahsa hindraf skit).

strateginya macam ni :

Bila bekas ketua pemuda sudah dipilih ketua bahagian, maka pemilihan umno selepas mac 2009 nanti, konform KJ akan menawar diri jawatan naib presiden atau timbalan presiden, kerana kj mempunyai sokongan yang padu melalui bekas ketua pemuda yang telah memegang jawatan ketua bahagian sekarang. so beringatlah wahai ketua bahagian tajaan AR dan KJ..... BPR dan SPRM sedang "on the way" ...

Ismail N said...

Ya, agak aneh bila calon naib presiden UMNO gagal mengambil kesempatan untuk mengulas panjang soal politik wang bila diberikan peluang. Terutama bila isu ini amat penting sekarang. Mungkin itu "signal" untuk perwakilan Mac nanti? walahhualam.....

Pak Brahim said...

Buat masa ini saya hanya boleh berharap supaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah berfungsi dengan sebaik-baiknya namun untuk menaruh kepercayaan sepenuhnya masih terlalu awal.

Saya lebih percaya sekiranya PR mengambil alih Kerajaan Pusat dan memerintah negara Malaysia, maka kedaulatan undang-undang dapat di tegakkan dengan lebih sempurna.

politica said...

Hello geng.

Saya setuju cakap you all dalam komen you all.

Terima kasih