Thursday, December 4, 2008

BUMI DIPIJAK MILIK ORANG?

Dia orang ni dah melampau. Betul-betul melampau. Macam anjing gila. Hari-hari melalak dan menyalak. Semua orang nak digigitnya.

Inilah tabiat segelintir cauvinis Cina mutakhir ini. Melayu dikatakan bangsa pendatang. Bila Melayu bersuara, dituduhnya Melayu bersikap rasis. Bila dia orang pertikaikan Melayu, dia orang tak rasis. Banyak cantik punya muka!

Apa lagi yang dia orang mau? Nak provoke Melayu biar mengamuk? Nak provoke Melayu biar naik angin? Nak apa lagi?

Contoh terbaru adalah mengenai sekolah jenis kebangsaan. Tidak ada satu negara dalam dunia macam Malaysia. Dah ada sekolah kebangsaan, kerajaan izinkan sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil diwujudkan.

Cuba buka mata-mata luas-luas. Cuba pasang telinga lebar-lebar. Di Indonesia tak ada sekolah Cina. Di London tak ada sekolah Cina. Di USA tak ada sekolah Cina. Di Jepun tak ada sekolah Cina. Di Malaysia ada!

Sebab apa? Nak tau sebabnya? Pasal orang Melayu baik hati sangat! Itu pun dia orang tak kenang budi. Bagi betis nak peha. Lepas tu panjat kepala!

Sebab itulah hari ini Mukhriz Mahathir teruk kena bedal. Dia cuma kata hapuskan sekolah jenis kebangsaan. Apa yang dia kata tak salah. Tapi pihak yang rasa pedas menyalak macam anjing gila.

Bukan itu saja. Sekolah wawasan yang diwujudkan oleh kerajaan pun diboikotnya. Kononnya anak Cina tak boleh campur dengan anak-anak keturunan lain. Apa punya alasan ni? Bukankah ini ertinya puak ini anti-perpaduan?

Abdullah Badawi pun tak tegas. Kena tekan sikit, sekolah Cina yang dah ditutup pun diarah buka balik. Contohnya sekolah di pinggir Seksyen 17 PJ. Sekolah tu dah tutup beberapa tahun lalu. Waktu PRU12 ada masyarakat Cina desak minta sekolah tu dibuka semula. Abdullah pun arah Hishamuddin Hussein buka balik sekolah tu. Awal 2009 ni sekolah tu mula dibuka dan ambil pelajar semula. Apa punya cerita ni?

Jadi, apa nak kita buat? Tengok je? Sakit hati tak? Oh, Melayu sakit hati tak apa? Berapa lama kita boleh macam ni? Selama-lamanya?

Anehnya, bila Orang Cina dan India sakit hati, Abdullah terus ubati mereka. Contohnya Hindraf. Pertubuhan tu pertubuhan haram. Tapi Abdullah layan juga dia orang. Lepas tu dia orang gigit tangan kerajaan! Padan muka!

Nasiblah kau Melayu. Kalau macam ni terus-menerus, bumi dipijak jadi milik orang juga akhirnya! Mungkinkah ini kenyataannya hari ini! – http://politica-net.blogspot.com

5 comments:

add said...

kena mainkan semula lagu "anak kecil main api" bagi semua rakyat jelata faham dan menghayati nya.

bungaraya said...

Agaknyale, cuba kita pasalah lagu macam ni...
Sebelum mengakhiri zamanya sebagai PM, Pak Lah putuskan saje supaya jangan ada sekolah vernakular di Malaysia. Spt negara-negara lain gamaknye.
Jangan peduli kesannya baik atau buruk. Tak apa baik untuk Malaysia. Kalau orang marahpun, Pak Lah dah nak berhenti.
Kepada kami, Pak Lah lah pejuang sejati.

osaleh35 said...

Patutnya dari dulu lagi kita jangan ikutkan kehendak kaum cina. Cuba tengok kat Indonesia, semua orang cina dimestikan menggunakan nama Indonesia dan menggunakan bahasa Indonesia. Kalaulah boleh sejarah diputarkan balik, lambat sedikit dari tahun 1957 kita merdeka pun takapa lah...asalkan kita merdeka dengan satu bangsa sahaja.

osaleh35

Jitu said...

'I am going to single out abro bla bla bla here. Kalau anda tak ada modal tak payah tulis apa-apa di sini. komen anda tidak dialu-alukan. Tapi saya published untuk pamerkan kedangkalan otak anda.

Saya bukan graduan muda. Saya juga bukan gelandangan. Jadi, hati-hati sikit dengan kata-kata anda ok.'

Bro, Saya dah baca tulisan di blog beliau.

Penghasut of the highest order. Taada siapa bagi komen sokong penulisan dia. Maklum sajalah penulisan yang tidak bermutu mana ada penyokong.

Dia ni sebenarnya pariah of the lowest class. Generasi dia dah kena sumpah sebagai pariah. Dah enam generasi masih tak dapat nak bebaskan diri.

Beliau tulis dalam bahasa Inggeris nak selidungkan identiti pariahnya. Manakan boleh. Sumpah pariah dah melekat dekat dahinya. Terima sajalah.

Jitu said...

Bro,

Saya mula merasa sangsi akan kejujuran MCA dan komponen dalam BN. Tuduhan bertali arus nampak seperti dirancang. Kalau MCA bermula dengan Ketua Pemuda, diikuti pula oleh Presiden MCA dan kemudian Timbalannya. Kemudian ada pula dari Gerakan - Presidennya kemudian Ketua wanitanya. MIC Presiden yang biasanya menyokong PM juga mula bersuara. Diikuti oleh kuncu-kuncunya. PPP Presiden pun sudah mula menggugut UMNO. Boleh dikatakan kritikan kesemuanya berkisar tentang orang Melayu. Apa nak jadi dengan orang Melayu?

Saya telah memberi komen dalam blog Dr Chua Soi Lek atas Tajuk "Interrogation by Sunway Police". Komen saya, saya anggap membina dengan bahasa yang agak beradab tapi malangnya beliau tidak lepaskan. Saya seterusnya mempersoalkan kenapa beliau tidak siarkan dan sekali lagi menulis
kepada beliau seperti dibawah.

[Dr

Where are my comments? Why don't you publish it?

Too scared or upset just because I questioned what you said on the police force, base on your previous articles?

Too upset just because someone had commented on your leadership?

Too upset just because I said you tend to be more racist after becoming the MCA No2?

Too upset just because I said you lack the articulating skill?

Too upset just because I told you what you have done is not good for MCA and the Chinese?

Too scared to admit that what you had done is another blunder in your life.

Come on Dr, at your level there is nothing to be scared unless you are too scared to allow your supporters to see all the negative comments on you. I now wonder how many constructive comments not in your favour are not published.

Look at Dr M, he never hide comments not in his favour.

Am harmless. Just giving my opinion on what you have written. I don't think my comments was destructive rather helpful to you.

I was telling you about national solidarity. All I said was 'as a national leader you should not just look at Chinese solidarity because National Solidarity is more important.

Dr, it was never my intention to smear you. I could smear you somewhere else if I want. But my comments as a responsible citizen is better to be in your blogs so that you can response on it immediately]

Bayangkan kepimpinan orang No2 MCA yang tidak berani menerima teguran. Takut pada bayang-bayang sendiri. Tidak dapat menerima yang dia telah katakan kita semua rasis. Kalau beliau tidak mahu menerima kritikan tidak sehaluan dengan beliau, beliau patut maklumkan bahawa komen kita tidak akan disiarkan sebab........... Bukan diam sahaja. Kerana implikasi berdiam banyak makan diri. Saya mula curigai keikhlasan Chua Soi Lek kali ini dalam isu perpaduan.

Walaupun begitu tentang hati budi pemimpin bukan Melayu, ada pula penyokong UMNO yang memburuk-burukan pemimpin UMNO seperti blogger Sukj. Hanya kerana dia menyokong KJ. Sedih tidak terhingga tentang sikap segelintir orang Melayu. Tidak pandai menilai yang mana baik dan yang mana busuk.

Itu belum bercakap tentang Melayu PAS dan Keadilan. Mereka sanggup bersekongkol dengan orang yang ingin menjatuhkan bangsanya sendiri hanya sebab perbezaan ideologi politik.