Sunday, December 21, 2008

BIARLAH BULAN BICARA LAWAN ENGKAU LAKSANA BULAN?

Bila saya siarkan senikata lagu Biarlah Bulan Bicara, ada pulak pembaca hantar senniaka lagu Engkau Lksana Bulan. Gamat jadinya. Dalam PRK Parlimen Kuala Terengganu kali ini, nampaknya lagu nyanyian Broery Marantika sedang dipertandingkan dengan lagu nyanyian seniman agung, P. Ramlee.

Saya harap taklah sampai tercabut serban Haji Hadi menjerit terlolong nyanyikan kedua-dua lagu ini. Mata Wan Farid juga harap-harap tidak sampai terbelolok dengan lebih besar lagi sampai nanti orang ingat dia jadi gondorowo (maksudnya: puaka jembalang)

Jadi, senikata: biarlah bulan bicara sendiri, biarlah bintang kan menjadi saksi, tak kan ku ulangi walau sampai akhir nanti, cukup derita sampai di sini, pastinya akan berentap populariti dengan senikata: engkau laksana bulan, tinggi di atas kayangan, hatiku dah kau tawan, hidupku tak keruan.

Begitulah ulasan saya kepada pandangan blogger Amir Hamzah daripada Batu Pahat. Sebahagian daripada pandangannya adalah di bawah ini:

Berdasarkan keputusan PRU12 Mac 2008, pertandingan dalam PRK Kuakala Terengganu dijangka lebih sengit daripada PRK Permatang Pauh. Kalau PRK Permatang Pauh kita boleh agak keputusannya semasa hari penamaan calon, bagi PRK Kuala Terengganu agak berlainan sedikit. Ini keputusan undi Parlimen Kuala Terengganu dalam PRU12:

Datuk Razali Ismail (BN-UMNO): 32562
Mohamad Sabu (PAS): 31934
Maimun Yusof (BEBAS): 685
Undi Rosak: 931
Majoriti: 628

Berdasarkan statistik di atas, tidak ada siapa boleh mendabik dada. Saya tidak tahu apakah isu tempatan di Kuala Terengganu. Kalau adapun mungkin isu-isu PRU12 lalu yang tak 'sejuk-sejuk'. Isu layanan polis melayan demontrasi di Kuala Terengganu mungkin ada parutnya lagi. Isu royalti minyak Terengganu, piala Monsoon, dan pembangunan-pembangunan yang tidak memberi keuntungan kepada rakyat Terengganu mungkin relevan lagi sepanjang kempen nanti. Tetapi, isu besar di peringkat negara bagaimana pula?

Pengundi Kuala Terengganu seramai 80325 orang perlu duduk di tepi Pantai Batu Buruk berfikir sejenak tentang Kerajaan Pusat kita. Sebab calon yang menang akan ke Parlimen. Dalam keadaan kuasa politik Melayu yang semakin tipis, masih mampukah kita menyerahkan P 36 ini kepada Pakatan Rakyat (PR)? Orang Kuala Terengganu sendiri tahu benar tentang kebiadapan, kecabulan, kurang ajar, tidak sedar diri, sombong, bongkak mereka, terutama DAP, yang anti Melayu dan Islam.

Kalau POLITICA suka menyanyi lagu Biarlah Bulan Bicara, saya pula suka dengar P.Ramlee menyanyi lagu Engkau Laksana Bulan:

engkau laksana bulan
tinggi di atas kayangan
hatiku dah kau tawan
hidupku tak keruan

mengapaku diseksa
mengapa kita bersua
berjumpa dan bercinta
tetapi menderita

oh...oh...oh...oh..
kau tinggalkan diriku
oh tuhanku mengapakah
kau bezakan hidupku
oh tuhanku mengapakah
manusia begitu

mengapa ku diseksa
kenapa kita bersua
berjumpa dan bercinta
tetapi menderita

oh...oh...oh...oh...
kau tinggalkan diriku
oh tuhanku mengapakah
jadi miskin hidupku
oh tuhankuu mengapakah
sangat buruk nasibku

mengapaku diseksa
kenapa kita bersua
berjumpa dan bercinta
tetapi menderita


Saya tak kisah. Nak dengar lagu Biarlah Bulan Bicara atau Engkau Laksana Bulan, itu pilahan orang Kuala Terengganu. Kalau dia orang suka, boleh juga pilih lagu Di kala Malam Bulan Terang Di angkasa, nyanyian Ismail Ali Muda - orang Terengganu.

Apa jua pilihannya kelak, waspadalah. Wan Farid tu konco Khairy dan konco Patrick Badawi. Bijaksanalah dalam mengundi! – http://politica-net.blogspot.com/

2 comments:

amirhamzah64/ 64أمير حمزه said...

Terima kasih kerana memaparkan sebahagian tulisan saya di muka depan. Pilitik Johor nampak stabil. Mungkin kita boleh ulas peluang pemimpin UMNO dalam pertandingan di PWTC Mac nanti.

Lagu Biarlah Bulan Bicara atau Lagu Engkau Laksana Bulan kita suruh orang Kuala Terengganu pilih. Kalau tak mahu juga lebih baik kita ajak mereka bertenang. Saya ada lagu untuk mereka:

Bulan Bulan Islam

( 1 )
Muharam Safar Rabiulawal
Rabiulakhir Jamadilawal
Jamadilakhir
Rejab Syaaban Ramadhan
Syawal Zulkaidah Zulhijjah

( ulang 1 )

Awal Muharam bermula hijrah
Safar hindari amalan salah
Rabiulawal awal nabi diputerakan
Di tahun gajah

( ulang 1 )

Israk dan Mikraj di bulan Rejab
Syaaban tingkatkan amalan
Berpuasa di bulan Ramadhan
Berhari raya di bulan Syawal

Ibadat haji di bulan Zulhijjah
Juga menyambul Aidil Adha
Ibadat haji di bulan Zulhijjah
Juga menyambul Aidil Adha

( ulang 1 )

Ya Allah Maha Kuasa
PadaMu kami meminta
Perlindungaan di tahun ini
Dari godaan syaitan durjana

Ya Allah Maha Kuasa
PadaMu kami meminta
Kebaikan di tahun ini
Berkekalan ke tahun depan

( ulang 1 2X )

Amir Hamzah
Batu Pahat

politica said...

Terima kasih Saudara Amir.