Thursday, October 30, 2008

BANYAK BANGKANGAN PASAL POLITIK WANG

Politik wang, politik wang, politik wang. Siapakah pengakara jenayah ini? Tidakkah mereka insaf UMNO akan musnah angkara jenayah ini?

Hari ini saya terima SMS daripada seorang pemimpin UMNO di Wilayah Persekutuan. Ini katanya:

Tun xxxxx (nama dikosongkan untuk elakkan implikasi negatif ke atas individu terbabit) kata, BPR patut siasat/temuduga pemimpin (UMNO) bahagian-bahagian yang calonkan Mohammad Taib, Khir Toyo, KJ, Ali Rustam dan Khaled Nordin. Ini saja (cara) nak dapatkan maklumat terperinci (mengenai amalan politik wang). Selamatkan UMNO.

SMS ini mungkin hanya luahan perasaan kecewa pengirimnya terhadap amalan rasuah politik dalam UMNO ketika ini. Mesej ini juga mungkin melatarbelakangi sebab-musabab banyak bahagian UMNO daripada seluruh negara kini menghantarkan bangkangan masing-masing kepada Ibu Pejabat UMNO mengenai permainan politik wang dalam pemilihan pemimpin di peringkat bahagian.

Tetapi, apakah SMS di atas juga cuba memberikan gambaran bahawa nama-nama yang disebut di dalamnya itu disyakki mengamalkan politik wang?

Kalau betul, ini berat implikasinya. Kalau salah, mengapakah pengirim SMS itu memfokus kepada nama-nama berkenaan?

Biar pun begitu, esok, 31 Oktober 2008, sekumpulan warga UMNO Wilayah Persekutuan dijangka mengadakan satu tunjuk perasaan mengenai usaha membanteras politik wang. Tunjuk perasaan ini dipercayai akan di adakan di perkarangan Ibu Pejabat UMNO Malaysia.

Pada jam 3.00 petang esok juga Majlis Tertinggi UMNO Malaysia akan bermesyuarat untuk memutuskan sama ada Perhimpunan Agung UMNO kali ini akan tetap diadakan pada Mac 2009 atau kembali pada tarikh asalnya, iaitu 16 Disember 2008. Dalam mesyuarat itu kemungkinan besar usul-usul bahagian mengenai hal ini akan dihalusi dan diberikan jawapan. Kita tunggu dan lihatlah apa keputusannya kelak. – http://politica-net.blogspot.com/

1 comment:

Unknown said...

Ummm.. lantak kamulah labuuu...