Wednesday, November 26, 2008

WARGA UMNO PERLUKAN STREET JUSTICE?

Ini kata-kata Mohd Hafarizam Harun, lawyer UMNO merangkap anggota lembaga disiplin parti berkenaan mengenai amalan rasuah politik: badan itu (Lembaga Disiplin UMNO) berpendapat adalah lebih baik orang yang bersalah terlepas daripada menghukum orang yang tidak bersalah.

Kah, kah, kah…. Lucu sungguh kata-kata di atas. Geli geleman kita dibuatnya. Nak muntah ada. Nak marah pun ada. Kalau macam inilah caranya, lantaklah engkau orang semua. Teruskanlah kerja-kerja rasuah politik ni. Apa lagi? Teruskan sampai UMNO berkubur tanpa nisan!

Kita tau, hari ini bertimbun-timbun kes politik wang diadukan kepada UMNO Malaysia. Kini terdapat 1000 aduan pasal jenayah ini. Dah tu, 30 peratus, atau 300 kes, dikatakan fitnah. Yang 700 ratus lagi macam mana agaknya?

Kalau dah lawyer UMNO sendiri pun cakap macam di atas, apa lagi yang kita nak harapkan? Kalau pembelaan dan keadilan yang diperlukan daripada UMNO pun seolah-olah diperlucukan, perlukah kita melaksanakan street justice?

Kalau macam ni keadaannya, silap haribulan, semua pengamal politik wang yang akan menang pemilihan pucuk pimpinan tertinggi UMNO kali ini. Kalau ini terjadi, siaplah kita semua. Orang kaki rasuah akan pimpin kita. Adakah kita perlu berdiam diri kalau ini jadi kenyataan? – http://politica-net.blogspot.com/

6 comments:

dumdum said...

Rakyat ada beberapa alternatif untuk melawan rasuah politik.

1. Lembaga Disiplin UMNO bersihkan UMNO.

2. Mahkamah bersihkan UMNO dengan mengambil tindakan menerusi proses pendakwaan sedia ada.

3. Undi tidak percaya oleh akar umbi UMNO kepada setiap Presiden UMNO yang dipilih oleh perwakilan.

4. Pilih PM dari parti BN lain (mungkin sama juga telah di rasuah).

5. Pilih Parti Pembangkang yang mungkin lebih teruk (extremist, racist dan juga opportunist) rasuahnya dan terlalu gila kuasa.

6. Jemput Angkatan Tentera Malaysia mengambil alih kuasa sementara untuk membersihkan parti-parti politik dari sifat-sifat negatif yang mengancam keselamatan dan kesejahteraan rakyat dan negara.

7. Biarkan saja Perasuah-perasuah ini mentadbir dan terus pegang pucuk pimpinan negara.

Rumusannya

1. Cara terbaik ialah UMNO sendiri melaksanakan pembersihan ini. Jika tidak serahkan kepada Mahkamah.

2. Saya juga berpendapat, elok juga Panglima Angkatan Tentera bersiap sedia dan mempercepatkan Latihan Keselamatan Awam secara besar-besaran dengan pihak Polis Di Raja Malaysia seawal bulan Januari 2009 yang mana saya jangkakan kekecohan akan berlaku apabila tindakan mula diambil terhadap semua perasuah-perasuah ini. Panglima Angkatan Tentera perlu juga bersiap-sedia untuk menjadi 'caretaker' sementara negara, agar negara tidak terjerumus kepada kancah politik yang lebih sirius dan jatuh kepada tangan-tangan yang tidak diingini.

add said...

Memang dalam kriteria penghakiman perlu guna statement tersebut wahai "lawyer buruk UMNO". tetapi dalam politik UMNO kita tak leh pakai statement ni "bodoh".Kes politik wang adalah berbeza dengan kes di mahkamah "bahlol".

Jangan guna pendekatan diatas "bangang" dalam menyelesaikan masalah politik wang dalam UMNO "samdol"

sritribuana said...

Lawyer UMNO tu rasanya ada price tag.Macam tuan penasihat Tiga Abdul.10%.Saya rasa baik kita lelong peguam UMNo dahulu sebelum UMNO terlelong.

sritribuana said...

TANAH MERAH – MERAH MEMBARA

Kes Abdul Rahman Ibrahim Vs. 32 Ahli yang tidak menjelaskan yuran mengikut perlembagaan UMNO di Mahkamah Tinggi Malaya Kota Bharu, telah membuktikan para pegawai di PWTC adalah penyumbang utama terhadap kemelut yang berlaku di Bahagian Tanah Merah.

Para pemerhati politik dan pengamal politik yang ‘jauhari’ tentu sekali senyum sinis dengan episod demi episod yang berlaku di Tanah Merah. Gelagat hipokrit para pegawai di PWTC semakin jelas kelihatan‘tanduk’nya dan ‘serampang bermata tiga’.

Masyarakat Tanah Merah amat faham kenapa kecelaruan ini bertakhta. Melalui ungkapan-ungkapan angkuh,sombong dan riak mengatakan bahawa para pegawai di PWTC telah dikawal oleh Ikmal Hisham. PWTC dalam gengamannya.

“Peristiwa 2004 tidak akan berulang. Saya pasti akan jadi Ketua Bahagian dan terus ke pusat”- SMS dari Ikmal Hisham kepada ahli-ahli UMNO Tanah Merah.

Tidak perlu rujuk kepada ahli tafsir untuk jelmakan maksud yang tersirat dan tersurat dalam kalimah di atas. Para pelajar UPSR pun memahaminya.

Kalau tidak masakan semua pegawai bermula daripada Setiausaha Agung, Setiausaha kerja, kakitangan IT dan tidak ketinggalan peguam UMNO habis-habisan menjadi galang-ganti kepada tuan tubuh Ikmal Hisham. Ironinya peguam UMNO sendiri bertungkuslumus mempertahankan 32 ahli UMNO yang melanggar perlembagaan parti.

Setiausaha Agung, pula mungkin atas nasihat yang ‘salah atau tersalah’dari peguam ‘tuan penasihat’UMNO mendorong beliau mengeluarkan senarai 32 defendan dalam mahkamah kononnya telah menjelaskan yuran sebelum 31/12/2007. Signifikannya, daripada 32 ahli yang disenaraikan itu terdapat 11 ahli yang mengaku tidak pernah bayar pun yuran berkenaan. Mereka telah menandatangani Akuan Berkanun dengan rela.

Kalau cerita Tan Sri P.Ramlee dalam 3 Abdul ‘Tuan Penasihat’ seperti ini mendapat 10%. Akhirnnya kena jual lelong. Kalau setakat ‘Tuan Penasihat” di jual lelong tidak menjadi masalah. Dalam senario ini nampak gaya Umno nak kena lelong.Kalau UMNO di lelong oleh ‘Tuan Penasihat’ parahlah orang melayu. Bukan salah ibu mengandung tetapi salah pilih ‘Tuan penasihat’.

Jalan cerita menjadi kusut lagi apabila peguam UMNO berkenaan memberi nasihat yang salah lagi kepada Setiausaha Agung untuk memecat Abdul Rahman Ibrahim dengan rujukan fasal 20.7

“Seseorang ahli yang membawa apa-apa jua perkara parti atau hak keahliannya ke mahkamah sebelum mematuhi sepenuhnya peraturan-peraturan parti maka keahliannya dalam parti gugur dengan sendirinya” Ini bukan larangan kepada mana-mana ahli untuk membawa masalah ke mahkamah tetapi hendaklah memenuhi saluran parti dahulu. Setelah segala saluran parti telah dirujuk dan tiada respon, mana-mana ahli boleh membawa perkara parti atau hak keahliannya ke mahkamah.


Pemecatan Abdul Rahman Ibrahim secara akademiknya dianggap sebagai satu taktik mudah untuk menidakkan hak Abdul Rahman di mahkamah. Masuk dan cuba pukul ikut pintu belakang. Perbuatan yang dayus dan cuba menafikan yang hak. ‘Natural Justice’ dan ‘Moral Law’ dipinggirkan.

Kalau mengikut fasal 20.7; satu siasatan perlu dilakukan untuk memastikan samada Abdul Rahman telah mematuhi sepenuhnya atau tidak peraturan-peraturan parti. Salah satu modul siasatan yang lazim digunapakai ialah melalui Surat Tunjuk Sebab atau siasatan secara bersemuka.

‘Pandirnya’ Surat Tunjuk Sebab yang ditandatangani oleh Setiausaha Lembaga Disiplin difakskan kepada Abdul Rahman pada 12/11/2008 untuk menyediakan reprisentasi sebelum 19/11/2008.’Lunchainya’ pula belum sempat representasi dibuat ,surat pemecatan diutuskan kepada Abdul Rahman bertarikh 17/11/2008. ‘Lucu dan Lucahnya’ pula pemecatan berkuatkuasa pada 4/11/2008 ditandatangani oleh Setiausaha Agung.

Pemecatan Abdul Rahman Ibrahim dilakukan secara tergopoh-gapah. Ini pun atas nasihat ‘tuan penasihat’yang tidak berapa sihat moralnya. Hendak mengenakan Abdul Rahman Ibrahim secara luar tabii.

*sekadar peringatan. Ingat-mengingati atara satu sama lain adalah di tuntut oleh ugama.

Sabda Nabi s.a.w:
‘Tiada akan lurus keimanan seorang hamba, sehingga lurus pula hatinya dan tiada akan lurus hatinya, sehingga lurus pula lidahnyaDan seseorang hamba tidak akan memasuki syurga, selagi tetangganya belum aman dari kejahatan”

An-Nisa’:135
“Wahai orang-orang yang beriman, jadilah orang yang kuat memegang keadilan, menjadi saksi bagi Allah meskipun ke atas diri kamu atau kedua ibubapa dan kaum kerabat”

Peguam UMNO mungkin memesongkan fahaman Setiusaha Agung atau juga secara berkonspirasi mengeluarkan kenyataan akhbar dan media dengan mengatakan seorang ahli jawatankuasa bahagian telah mendapat notis mahkamah bagi menghalang mesyuarat UMNO Bahagian. Sedangkan notis mahkamah sebenarnya menghalang 32 orang ahli yang tidak menjelaskan yuran untuk mengambil bahagian dalam mesyuarat pada sidang hari berkenaan.

Mungkin juga pada hari persidangan di Tanah Merah , ‘tuan penasihat’ telah menyampaikan dengan ‘sengaja/tidak sengaja’ (walahuallam) kepada YAB Timbalan Presiden, Tan Sri Pengerusi Badan Perhubungan Negeri Kelantan bahawa notis berkenaan ialah menghalang persidangan bukannya menghalang beberapa ahli sebagaimana notis sebenar. Atas alas an itu lah YAB Timbalan Presiden mengarahkan mesyuarat ditangguhkan.Takut berdepan dengan saman komital;menghina mahkamah dikenakan.

Secara logik, sekirannya maklumat sebenar disampaikan kepada YAB Timbalan Presiden arahan mungkin berbeza. Sebabnya tanpa 32 orang ini tidak mengganggu korum persidangan. Persidangan boleh diteruskan.

Terbeliak bercupak biji mata rakyat merhain dalam sidang pada hari itu apabila seorang peguam memasuki dewan dan menangguhkan persidangan.Sepatutnya menasihati pengerusi persidangan untuk membuat pengumuman dan menangguhkan sidang.Bukannya sebarang orang. Kita minta peguam berkenaan baca peraturan persidangan dengan betul.

Berbalik kepada sms Ikmal Hisham “Peristiwa 2004 tidak akan berulang. Saya pasti akan jadi Ketua Bahagian dan terus ke pusat”- SMS dari Ikmal Hisham kepada ahli-ahli UMNO Tanah Merah.”

Sekirannya Ikmal Hisham tidak terlibat dalam 32 orang yang didakwa Abdul Rahman Ibrahim, persidangan Bahagian Tanah Merah sudah selesai. Mungkin tuan penasihat pun tidak akan datang ke Tanah Merah menangguhkan mesyuarat. Susah-susah aje..Ab Rahman Ibrahim pun mungkin tidak di apa-apakan. Mungkin juga kalau 32 orang itu tidak termasuk Ikmal Hisham “tuan Penasihat’ pun tidak akan mewakili mereka. Tentu sekali alas an akan berbunyi ‘mana boleh, saya peguam UMNO. Peguam kepada seluruh berjuta ahli bukannya 32 orang itu sahaja. Saya kena berkecuali,biarkan mahkamah buat keputusan”.

Seolah-olah tanpa Ikmal Hisham UMNO seluruh Negara akan menemui ajal.

Khalifah Abdul Malik bin Marwan:
“semulia-mulia manusia ialah siapa yang mempunyai adab merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika berdaya, membalas dan bersikap adil ketika kuat.

YAB Dato’ Sri Najib

“ I thanks members for their trust in me… I aspire to carry out trust and resposiblities in addressing all challenges faced by UMNO and Barisan Nasional.” NST 03/11/2008

Kita yakin ungkapan keramat ini bukan kosmetik apabila seseorang itu dipilih sebagai pemimpin. YAB Dato’ Seri Timbalan Presiden mampu membuat audit tentang kemelut yang berlaku bukan sahaja di Bahagian Tanah Merah tetapi seluruh negara. Para pegawai yang menjadi anai-anai yang akan meruntuhkan PWTC dibersihkan. Selamat PWTC, Selamatlah bangsa Melayu.

Apa yang dilakukan oleh seorang AJK Bahagian Tanah Merah adalah ‘wake-up’ call’ kepada kepimpinan UMNO Pusat, kalau scenario kejadian di Tanah Merah ini tidak didengar dan masih lagi lena ia akan melengkapkan syarat kejatuhan UMNO seluruh negara.Sebagai ahli jawatankuasa yang terpanggil dan mempunyai obligasi terhadap kekuatan dan keutuhan UMNO, walaupun beliau sedar beribu risiko dihadapi, namun kecintaan kepada UMNO beliau sanggup membakar diri untuk memberi cahaya harapan kepada UMNO yang nyata saban hari semakin gelap. Apakah peristiwa ‘Singapura dilanggar Todak’ akan berulang? Apakah kita yang waras ini mahu bersubahat dengan para ‘sibebal yang tidak sabar’ berleluasa dan ‘bermaharajalela dalam UMNO. Tepuk dada tanya selera!

SAHABAT said...

IKMAL dah tabur merata-rata Sejak tahun 2004 lagi, bila ARWAH CIKGU HASHIM mati, IKMAL dah nampak jalan dia menuju OFFICE ATAS MAYBANK semakin cerah, bayangkan DATO MAEL pun boleh tersungkur sebelum masuk gelanggang...taburan pitih ni bermula dari PWTC sepanjang jalan ke TANAH MERAH, lalu kot gertak kusial masuk kok chekok ipoh, tubik kok batu 8, corner pulak ke jln padang siam, masuk pulok ke jalan bukit panau, tubik kot atas paloh, lalu kot belimbing, sehingga sampailah ke BANDAR TANAH MERAH...inilah jejak jejak PITIH mengikut kata-kata orang kampung. lu pikir la sendiri

sritribuana said...

satira politik tanahair...
Suatu hari,Ikmal bersiar-siar dengan dia punya driver dengan menaiki limosin, dia ternampak sorang ketua cawangan tengah makan rumput di tepi jalan. Dia suruh driver dia berhenti dan tanya laki itu

Ikmal : Kenapa Abang makan rumput?

ketua cawangan: saya ni miskin, satu duit pon abang x dak. Kerja pon tak dak, jadi abang dan keluarga makan lah rumput.

Ikmal: Tak pa abang jom ikut mai rumah saya.

ketua cawangan: Tapi saya ada seorang isteri dan tiga orang anak.

Ikmal: Tak pa bawak depa sumua lagipon kereta saya besar.

( Dalam kereta )

ketua cawangan: Terima Kasih ya sebab bawak saya balik rumah awak.

Ikmal: Tak pa abang, lagi pon rumput dekat rumah saya dah terlalu panjang sampai satu kaki. bawalah semua keluarga abang makan sama-sama