Sunday, July 6, 2008

SETUJU ISYTIHAR DARURAT

Saya juga mencadangkan Yang diPertuan Agong isytiharkan darurat di negara kita masa ini. Dalam komen saya semalam saya pun harap Agong gunakan Perkara 150 Perlembagaan Negara. Perkara 150 yang saya petik daripada http://wikisource.org/wiki/Perlembagaan_Persekutuan_Malaysia mengenai Proklamasi Darurat adalah seperti berikut:

(1) Jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa suatu darurat besar sedang berlaku yang menyebabkan keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya terancam, maka Yang di-Pertuan Agong boleh mengeluarkan suatu Proklamasi Darurat dengan membuat dalamnya suatu perisytiharan yang bermaksud sedemikian.

(2) Proklamasi Darurat di bawah Fasal (1) boleh dikeluarkan sebelum sebenarnya berlaku kejadian yang mengancam keselamatan, atau kehidupan ekonomi, atau ketenteraman awam di dalam Persekutuan atau mana-mana bahagiannya jika Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa kejadian sedemikian hampir benar berlaku.

(2A) Kuasa yang diberikan kepada Yang di-Pertuan Agong oleh Perkara ini termasuklah kuasa untuk mengeluarkan Proklamasi-Proklamasi yang berlainan atas alasan-alasan yang berlainan atau dalam hal-hal keadaan yang berlainan, sama ada suatu Proklamasi atau Proklamasi-Proklamasi telah dikeluarkan atau tidak oleh Yang di-Pertuan Agong di bawah Fasal (1) dan Proklamasi atau Proklamasi-Proklamasi itu sedang berkuat kuasa.

(2B) Jika pada bila-bila masa semasa suatu Proklamasi Darurat sedang berkuat kuasa, kecuali apabila kedua-dua Majlis Parlimen sedang bersidang serentak, Yang di-Pertuan Agong berpuas hati bahawa ada hal-hal keadaan tertentu yang menyebabkan perlu baginya mengambil tindakan serta-merta, maka Yang di-Pertuan Agong boleh memasyhurkan apa-apa ordinan sebagaimana yang didapatinya perlu mengikut hal keadaan.

(2C) Sesuatu ordinan yang dimasyhurkan di bawah Fasal (2B) hendaklah mempunyai kuat kuasa dan kesan yang sama sebagaimana Akta Parlimen, dan hendaklah terus berkuat kuasa dan berkesan sepenuhnya seolah-olah ordinan itu ialah Akta Parlimen sehingga ordinan itu dibatalkan atau diungkaikan di bawah Fasal (3) atau sehingga ordinan itu luput di bawah Fasal (7); dan kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk memasyhurkan ordinan di bawah Fasal (2B) boleh dijalankan berhubung dengan apa-apa perkara mengenainya Parlimen berkuasa membuat undang-undang, tanpa menghiraukan tatacara perundangan atau tatacara lain yang dikehendaki diikuti, atau perkadaran jumlah undi yang dikehendaki diperoleh di dalam mana-mana satu Majlis Parlimen.

(3) Proklamasi Darurat dan apa-apa ordinan yang dimasyhurkan di bawah Fasal (2B) hendaklah dibentangkan di hadapan kedua-dua Majlis Parlimen dan, jika tidak terlebih dahulu dibatalkan, hendaklah terhenti berkuat kuasa jika ketetapan diluluskan oleh kedua-dua Majlis yang mengungkaikan Proklamasi atau ordinan itu, tetapi tanpa menjejaskan apa-apa jua yang dilakukan sebelumnya menurut kuasa Proklamasi atau ordinan itu atau tanpa menjejaskan kuasa Yang di-Pertuan Agong untuk mengeluarkan suatu Proklamasi baru di bawah Fasal (1) atau memasyhurkan apa-apa ordinan di bawah Fasal (2B).

(4) Semasa Proklamasi Darurat berkuat kuasa, kuasa eksekutif Persekutuan hendaklah, walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, meliputi apa-apa perkara dalam kuasa perundangan sesuatu Negeri dan pemberian arahan kepada Kerajaan sesuatu Negeri atau kepada mana-mana pegawai atau pihak berkuasa Negeri itu.

(5) Tertakluk kepada Fasal (6A), semasa Proklamasi Darurat berkuat kuasa, Parlimen boleh, walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, membuat undang-undang mengenai apa-apa perkara, jika didapati oleh Parlimen bahawa undang-undang itu dikehendaki oleh sebab darurat itu; dan Perkara 79 tidaklah terpakai bagi suatu Rang Undang-Undang untuk sesuatu undang-undang yang sedemikian atau bagi sesuatu pindaan kepada sesuatu Rang Undang-Undang yang sedemikian, dan juga tidaklah terpakai mana-mana peruntukan Perlembagaan ini atau peruntukan mana-mana undang-undang bertulis yang menghendaki apa-apa keizinan atau persetujuan bagi meluluskan sesuatu undang-undang atau apa-apa rundingan mengenainya atau yang menyekat permulaan kuat kuasa sesuatu undang-undang selepas undang-undang itu diluluskan atau yang menyekat Rang Undang-Undang daripada dipersembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong untuk diperkenankan olehnya.

(6) Tertakluk kepada Fasal (6A), tiada peruntukan mana-mana ordinan yang dimasyhurkan di bawah Perkara ini, dan tiada peruntukan mana-mana Akta Parlimen yang diluluskan semasa Proklamasi Darurat berkuat kuasa dan yang mengisytiharkan bahawa didapati oleh Parlimen undang-undang itu dikehendaki oleh sebab darurat, boleh menjadi tidak sah atas alasan ketidakselarasan dengan mana-mana peruntukan Perlembagaan ini. (6A) Fasal (5) tidak boleh memperluas kuasa Parlimen mengenai apa-apa perkara hukum Syarak atau adat Melayu atau mengenai apa-apa perkara undang-undang atau adat anak negeri di Negeri Sabah atau Sarawak; dan juga Fasal (6) tidak boleh menjadikan sah mana-mana peruntukan yang tidak selaras dengan peruntukan Perlembagaan ini yang berhubungan dengan apa-apa perkara sedemikian atau berhubungan dengan agama, kewarganegaraan, atau bahasa.

(7) Apabila habis tempoh enam bulan yang bermula dengan tarikh sesuatu Proklamasi Darurat terhenti berkuat kuasa, apa-apa ordinan yang dimasyhurkan menurut Proklamasi itu dan, setakat yang undang-undang itu tidak dapat dibuat dengan sahnya jika tidak kerana Perkara ini, apa-apa undang-undang yang dibuat semasa Proklamasi itu berkuat kuasa, hendaklah terhenti berkuat kuasa, kecuali tentang perkara-perkara yang telah dilakukan atau ditinggalkan daripada dilakukan sebelum habis tempoh itu.

(8) Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini -

(a) hal puas hati Yang di-Pertuan Agong yang disebut dalam Fasal (1) dan Fasal (2B) adalah muktamad dan konklusif dan tidaklah boleh dicabar atau dipersoalkan di dalam mana-mana mahkamah atas apa-apa alasan; dan

(b) tiada mahkamah boleh mempunyai bidang kuasa untuk melayan atau memutuskan apa-apa permohonan, soal atau prosiding, dalam apa-apa jua bentuk, atas apa-apa alasan, mengenai kesahan –

(i) sesuatu Proklamasi di bawah Fasal (1) atau sesuatu perisytiharan yang dibuat dalam Proklamasi itu yang bermaksud seperti yang dinyatakan dalam Fasal (1);

(ii) kuat kuasa berterusan Proklamasi itu;

(iii) mana-mana ordinan yang dimasyhurkan di bawah Fasal (2B); atau

(9) Bagi maksud Perkara ini Majlis-Majlis Parlimen hendaklah dikira sebagai bersidang hanya jika ahli setiap Majlis itu masing-masingnya berhimpun bersama dan menjalankan urusan Majlis itu.

Saya serahkan pandangan saya kepada seluruh rakyat jelata memikirkan sedalam-dalamnya. Tapi, jika cadangan jadi kenyataan, apalah kiranya dilantik semula Tun Dr Mahathir Mohamad supaya mengetui Majlis Pentadbiran Sementara Negara di bawah kuasa Agong. Bila keadaan sudah pulih, bolehlah Agong serahkan kembali pentadbiran negara untuk diurus oleh rakyat seara Demokrasi Berparlimen.
KITA BANGKIT, KITA BERSUARA, KITA BERTINDAK…

Rakyat Malaysia kena bangkit, bersuara dan bertindak dengan segera untuk desak Abdullah Badawi letak jawatan PM dengan serta merta. Sekarang ni dah lebih-lebih sangat. Dia pasang kaki, laga sana, laga sini. Tak kiralah kisah Saiful atau kisah Altantuya. Yang dia lagakan, Melayu sama Melayu. Yang dia aibkan, pun Melayu sama Melayu. Rakyat yang dia lekakan, pun Melayu.

Malaysia tak boleh dipimpin oleh orang macam ni lagi. Dia nak kekalkan kuasa dia, dia bunuh politik bakal penggugat dia. Dalam semua-semua ni, yang untung dia. Yang lebih untung, menantu dia. Budak ni macam tak takut Allah SWT. Dia macam tak peduli kalau bangsa dia, agama dia atau negara dia lingkup. Yang dia kira, dia nak jadi PM bila umur 40 tahun. Sebab tu dia suka mertua dia berkuasa. Sebab tu dia susun proses laga Anwar dan laga Najib. Bila Anwar dan Najib dah dibunuh politiknya, dialah yang naik takhta!

Hari ni ada cerita pasal dia bawa masuk orang Yala untuk buat kacau dalam majlis rakyat di Kelana Jaya pasal bantah harga minyak naik. Kalau jadi kacau-bilau, dia akan tuduh penganjur yang buat. Dia baling batu, dia sembunyi tangan. Polis pun ikut telunjuk dia ke? Apa? Pasal Syed Hamid yang nak sangat jadi TPM pun setuju dengan kerja orang Yala bikin kacau? Lingkup negara kita kalau macam ni!

Saya harap polis bertegas dalam hal ini. Kalau apa-apa berlaku, cekup budak ni dulu. Kalau jadi apa-apa, saya harap Baginda Agong pun tak akan tolak ansur lagi. Harap gunakanlah Fasal 150 Perlembagaan Persekutuan untuk selamatkan negara ini jadi kacau-bilau akibat budak ni dan konspirator yang sama-sama dengan dia. DAULAT TUANKU!

Thursday, July 3, 2008

KES LIWAT DAN TODAK

Pada perenggan akhir posting Datuk Ruhanie pasal kisah liwat, beliau minta para pembaca “tunggu dan kita lihat, siapakah yang akhirnya akan beroleh manfaat paling besar daripada kisah liwat meliwat mutakhir ini.”

Datuk Ruhanie juga cadangkan para pembaca tanya diri sendiri “adakah senario mutakhir ini juga merupakan mukadimah kepada kemungkinan Malaysia akan dilanggar todak?”

Pada pendapat saya, pihak yang akan terima faedah besar daripada kisah liwat ini adalah pihak yang sedang berkuasa, iaitu Abdullah Badawi.

Tapi pihak yang akan paling beruntung besar mungkin kuasa di sebalik Abdullah. Siapakah mereka? Mungkinkah Khairy? Mungkinkah TUAN kepada Khairy?

Soalnya, siapa dia TUAN kepada Khairy? Inilah soalan cepu emas yang saya tak dapat jawab. Tapi, tak mungkinkah dianya kuasa yang nak hanurkan UMNO, BN dan negara kita?

Kalau begitu, siapa dia? Mungkin Datuk Ruhanie tau jawapannya. Kalau tidak, kenapa beliau bertanya “adakah senario mutakhir ini juga merupakan mukadimah kepada kemungkinan Malaysia akan dilanggar todak?”

Wednesday, June 25, 2008

BATU PUTEH STRATEGIK KEPADA SINGAPURA

Sama ada wujud ganjaran atau tidak, kedaulatan Malaysia memang sudah tergadai menerusi keputusan ICJ terhadap kes Pulau Batu Puteh.

Kalau kerajaan Abdullah memang serius mengenai hal ini tentunya dia bermati-matian melobi semua pihak terbabit untuk memenangi kes tersebut.

Tetapi, sebab kerajaan Abdullah sambil lewa, Pulau Batu Puteh pun tergadai. Implikasinya cukup luas. Zon Ekonomi Eksklusif (EEZ) dan sempadan perairan Singapura kini jadi lebih jauh.

Ini bermakna Singapura Petroleum Company kini mempunyai peluang menikmati sebahagian daripada rizab minyak dan gas yang terdapat di pelantar benua Laut China Selatan.

Ini juga bermakna kawasan tangkapan ikan untuk nelayan pantai Malaysia jadi semakin singkat dan sempit. Kalau begitu, pendapatan mereka juga makin berkurangan.

Seterusnya, Pulau Batu Puteh akan jadi pintu kawalan Singapura bagi kapal yang masuk ke Selat Teberau daripada arah timur.

Walaupun suatu hari nanti projek Jambatan Bengkok mungkin dibina semula dan Selat Teberau jadi laluan kapal antara Pelabuhan Tanjung Pelepas dengan Pelabuhan Pasir Gudang, Pulau Batu Puteh akan menyebabkan laluan itu tidak lagi strategik kepada Malaysia sepeti sebelumnya.

Apa pun, Pulau Batu Puteh memang strategik. Singapura pasti sanggup bergolok dan bergadai untuk mendapatkannya. Pulangan yang diperolehi daripada kedaulatan Singapura ke atas pulau itu tidak ternilai harganya.

Anehnya, kenapa kepimpinan Abdullah tidak menyedari hal-hal strategik seperti ini. Atau, mungkinkah hal-hal ini memang sengaja tidak dihiraukan langsung oleh kepimpinan Abdullah?

Friday, June 20, 2008

ABDULLAH SUDAH TERSINGKIR DALAM PRU12

Hari ini, Abdullah Badawi panik. Dia juga bimbang kalau-kalau usul tidak percaya terhadapnya yang mungkin dikemukakan oleh Parti Maju Sabah (SAPP) di Dewan Rakyat akan menerima sokongan dan menyebabkan beliau tersingkir daripada jawatan Perdana Menteri.

Kalau begitu, Abdullah memang betul-betul naïve. Beliau tidak insaf yang undi tidak percaya terhadap dirinya sudah pun diberikan oleh rakyat Malaysia menerusi PRU12 tempohari.

Ini sebabnya segolongan besar rakyat pada ketika ini tidak lagi yakin dan percaya terhadap apa juga kenyataan dan tindakan Abdullah. Ini sebabnya kepimpinan Abdullah dilanda krisis.

Apa yang Tun Dr Mahathir Mohamad katakan dalam akhbar hari ini memang tepat. Kalau memang ada usul tidak percaya kepada Abdullah di Dewan Rakyat minggu depan, usul itu pasti tidak akan diluluskan.

Ini kerana pihak pembangkang nampaknya berpecah. Ada parti pembangkang yang akan menolak usul itu kerana ia mahu Abdullah terus berkuasa.

Kalau parti pembangkang ini tidak sokong Abdullah dan kerajaan dipimpin oleh orang lain, parti ini mungkin hilang kekuatan untuk menguasai sesetengah kerajaan negeri dalam PRU13.

Jika parti ini terus menyokong Abdullah, rakyat jadi tambah kecewa dan kerajaan jadi makin lemah. Ini memudahkan parti ini terus berkuasa di beberapa negeri menerusi PRU13.

Satu lagi puak pembangkang memang mahukan Abdullah disingkirkan supaya parti berkenaan dapat segera memerintah Malaysia. Tapi macam mana parti ini mahu meluluskan usul itu kalau kekuatannya hanya umpama kail panjang sejengkal sedangkan cita-citanya adalah untuk memancing di laut dalam?

Jadi, undi tidak percaya terhadap Abdullah pasti tidak akan diluluskan di Dewan Rakyat. Tapi ini tidak bererti Abdullah kuat dan berwibawa. Sebaliknya, ini kerana soal-soal teknikal sahaja.

Hakikatnya, Abdullah memang sudah ditolak oleh rakyat jelata. Ura-ura undi tidak percaya yang sedang hangat dipolemikkan waktu ini, sama ada jadi kenyataan atau tidak, adalah tambahan kepada manifestasi tidak keyakinan rakyat kepada Abdullah semasa PRU12.

Kalau Abdullah bijaksana, budiman dan insaf akan harga dirinya yang semakin dihina dan dicaci rakyat, sewajarnya beliau mengundurkan diri secara sukarela dan segera dalam tempoh terdekat ini.

Saturday, June 14, 2008

ABDULLAH BERCABANG LIDAH

Waktu ini sapa yang nak percayakan cakap-cakap Abdullah Badawi. Apa yang dia cakap, jual satu sen pun orang tak beli. Hina sungguh-sungguh Abdullah kebelakangan ini.

Ini semua bukan salah rakyat. Ini semua silap dia. Semalam cakap lain, hari ni cakap lain. Dulu cakap tak akan kawin, hari ni dah sah dia kawin lagi. Hari tu, kata harga petrol naik Ogos depan, tiba-tiba dia umum harga minyak dengan mendadak. Bulan lalu dia kata nak serah kuasa negara dan UMNO kepada Najib Razak, hari ni dah ada desas-desus dia nak lantik Syed Hamid Albar jadi penggantinya. Ini semua bukti Abdullah memang lidah bercabang.

Manusia macam ni tak harus lagi pimpin kita semua. Abdullah kena berhenti serta-merta. Habis Abdullah, tamat Khairy. Habis Abdullah, lenyap Kamaluddin. Habis semuanya, lengkup Kalimullah.

Saya bukan apa-apa. Saya cakap macam ini pasal dah tak tahan lagi dengan tebiat dia orang. Kalau dia orang ni semua buat muka sardin sampai Malaysia nak runtuh, saya rayu pihak berkuasa, semua orang ni dikenakan perintah buang negara. Nak sumbat dia orang kat Kemunting pun tak ada guna. Hendak-hendak waktu harga beras pun tinggi melangit.

Tapi kalau Israel Kecil kat selatan tu sudi nak simpan dia orang ni semuanya, ambiklah. Kita bagi percuma bila-bila masa. Kalau semua orang tak sudi nak ambik dia orang ni, kita hantar je dia orang semuanya ke Israel Besar.

Secara serius, saya sudah muak dengan karenah Abdullah, Khairy, Kamaluddin dan Kalimullah. Semalam saya dapat maklumat, Abdullah rupa-rupanya puppet Israel Kecil. Sebab itulah Abdullah langsung tidak hormat kabinetnya sendiri. Kalau dia bukan puppet, tentu dia bincang soal nak naikkan harga minyak dalam mesyuarat kabinet negara. Entah betul entah tidak, katanya kenaikan harga minyak hari ini rupa-rupanya tidak direstui cabinet negara. Si baral dalam kabinet pulaknya endorsed aje keputusan Abdullah the puppet.

Cakap lebih-lebih pun tak guna. Hari ini saya nak tengok macam mana Najib bersilat. Kalau dia terus nak peluk tubuh macam gentleman, kita tinggalkan Najib. Kita tengok macam Muhyiddin Yassin bersilat. Kita tengok hebatnya anak Kiayi Muar ni main silat sendeng dengan tegas dan yakin.

Tuesday, May 20, 2008

TAHNIAH KEPADA MUSA HITAM

Politica

Saya hormat kepada Tun Mua Hitam. Hari ini beliau sifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad yang keluar meninggalkan UMNO umpama “duri dalam daging yang sudah terkeluar.” Cukup hebat kenyataan itu. Dan cukup kurang sopan juga kenyataan tersebut.

Pada 1987, Musa juga meninggalkan UMNO kononnya untuk berkecuali dan tidak memihak kepada sesiapa. Tapi, dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Johor Bahru pada 1988, beliau izinkan Shahrir Samad gunakan tape video kenyataannya dijadikan bahan kempen. Dalam PRK Parit Raja, juga pada 1988, Musa yang kononnya berkecuali, juga berkempen pula untuk calon bebas.

Musa ketengahkan imej nasionalis. Tapi, bila Mahathir - nasionalis tulen, negarawan ulung dan tokoh dunia yang disegani - bertindak demi sayangnya kepada agama, bangsa dan negara, Musa pula sifatkan Mahathir sebagai “duri yang terkeluar daripada daging.”

Inilah caranya tokoh-tokoh terbilang UMNO menangani kemelut UMNO ketika ini. Putar-belit, dolak-dalik dan semata-mata berdasarkan kepentingan diri sendiri. Inilah caranya orang yang saya hormati bertindak dalam krisis.

Saya ucapkah tahniah kepada Musa kerana kenyataan beliau pastinya menggembirakan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Mudah-mudahan kegembiraan Abdullah ini mempercepatkan lagi proses UMNO hancur, musnah dan punah ranah.