Thursday, August 21, 2008

GAYA HIDUP BARU DI SERI PERDANA?


Ini kisah benar. Bukan gossip, bukan fitnah. Sekali air bah, sekali pasir berubah. Itulah hakikatnya gaya hidup di Seri Perdana, kediaman rasmi Perdana Menteri Malaysia. Di era Tun Dr Mahathir Mohamad, kisahnya lain. Di zaman rejim Datuk Seri Abdullah Badawi, kisahnya lagi lain dan lagi sensasi.

Isteri baru Abdullah kata, selalu dia belajar mengaji Quran daripada Abdullah selepas solat Subuh. Itu versi rasminya. Tahniahlah. Tapi, versi yang hanya tembok dan pagar di Seri Perdana sahaja yang tau, macam mana pula?

Versi pagar dan tembok ini boleh dihuraikan dalam bentuk pertanyaan seperti di bawah ini:

Benarkah Abdullah yang beristeri baru kini sudah ikuti gaya hidup yang baru? Jenis hidangan makanan ikut selera baru dan gaya baru? Jenis minuman sewaktu makan pun ikut citarasa baru dan gaya baru?

Kehadiran tetamu orang putih Australia yang sering menginap di bilik tetamu di Seri Perdana pun akibat gaya hidup yang baru?

Dokumen, file dan surat yang berlonggok-longgok dalam pejabat Abdullah di Seri Perdana tanpa sebarang tindakan pun akibat gaya hidup yang baru?

Abdullah tentu tak akan jawab semua soalan di atas. Kalau jawab pun dia akan tuduh penulis sebagai penyebar fitnah.

Tapi, adakah fitnah bahawa bila komuniti Putrajaya pun kini mula bercerita yang di Seri Perdana kebelakangan ini memang sering ada pesta orang besar-besar, bukan orang politik, tapi golongan the rich and famous, terutamanya orang putih?

Tahniah Abdullah. Teruskanlah gaya hidup anda yang baru bersama isteri yang baru. Mudah-mudahan anda terus happy dan selamat panjang umur. Jangan pedulikan apa rakyat nak kata. Percayalah. Anda tetap betul. Ketua Islam Hadhari mana boleh buat salah, buat mungkar atau buat dosa.

No comments: